Vol-au-vent

Vol-au-vent of vidée is voor mij toch wel de Vlaamse klassier bij uitstek. Dit gerecht durf ik geregeld op restaurant te bestellen maar het is natuurlijk nog veel leuker om het zelf klaar te maken. Deze videe is lekker basic, naar een recept van mijn moeder en grootmoeder.

Het is aan te raden voldoende tijd uit te trekken voor de bereiding van de vol-au-vent want dit gerecht is niet op één twee drie klaar.

Dit heb je nodig (voor vier personen): 

3 kipfilets
250 gram gehakt
250 gram champignons
Bloem, boter, melk en nootmuskaat voor bechamelsaus
Kippenbouillon
Peper en zout

Vol-au-vent

Bereidingswijze: 

Om de kipfilets te laten garen heb ik twee liter water opgezet met kippenbouillon, prei, selder en worteltjes. Zo sla ik eigenlijk twee vliegen in één klap en heb ik zowel een lekkere bouillonsoep als voorafje en ook kip voor mijn vol-au-vent. Snij de kip in kleine stukjes wanneer ze voldoende gegaard is in de bouillon.

Rol kleine balletjes van het gehakt en pocheer ze in kokend water.

Snij de champignons in kleine stukjes en bak ze in de pak. Voeg peper en zout toe naargelang smaak.

Maak met de boter, bloem en melk een dikke bechamelsaus. Voeg een beetje van de kippenbouillon toe voor extra smaak.

Meng nu de saus met de balletjes, champignons en de kip en dien op in videekoekjes met verse frietjes of puree. Heerlijk!

6 thoughts on “Vol-au-vent

  1. Hoi Steph,

    Ik dacht in eerste instantie, “ragout!” Maar jij noemt dat anders. Waar komt de naam vol-au-vent vandaan? Daar ben ik erg benieuwd naar. En je hebt het over ‘videe’-koekjes? Bedoel je daar de ragout-bakjes mee? Wel geinig dat over de grens heen woorden dan zo kunnen verschillen.

    En ik ga deze versie een keer maken hoor, lijkt me helemaal lekker. Ik houd ook wel van dit soort klassieke gerechten en smaken.
    En daar trekken we een mooie rooie (wijn) bij los!

    Groet!
    Prakkie

Geef een reactie

